lauantai 14. toukokuuta 2011

Kalustoesittely.



Kuivalla maalla jälleen, ja aika on esitellä kalusto millä rysketään tuolla metsän puolella.
Aloitin maastopyörä-harrastamisen joskus talvella 2006, mikä lie inspis silloin oli että pitää saada pyörä jossa on paksut nappularenkaat ja jolla voi ajella vähän huolettomammin.
Kaverin kautta sain hommattua sitten ekan maastopyörän, joka oli merkkiään Jamis Dakar XLT 1.0


Jamiksella tutustuin polkuajeluun lähemmin ja harrastus alkoi viedä pahasti mennessään. Liityin MTBCF:n riveihin ja kaveriporukoissakin tuli kurvailtua tosi paljon.
Näillä lenkeillä opin todella paljon uutta ja mielenkiintoista asiaa metsähyrräilystä ja ajotekniikkakin kehittyi hissun kissun ajan myötä.

Kuten niin usein käy, nälkä kasvoi syödessä ja oli aika saada uutta rautaa alle. Talvella 2009 laitettiin tilaus sisään uudesta rungosta. Pitkällisen pohdinnan tuloksena, tuleva runko olisi Nicolai Helius FR, saksalaista käsityötä. http://www.nicolai.net/

Ajatuksena oli kasata enska/freeride-tyylinen fillari, jolla voisi huoletta ryskää menemään vähän isomminkin jos fiilistä riittää. Osat mulla oli hommattuna etukäteen, runkoa saikin odotella muutaman kuukauden mikä hiukan harmitti.
Viimein sekin päivä koitti ja runko ui Suomeen, pyörä kasattiin ja pääsin koeajolle. Ekat fiilikset olivat kyllä mieliinpainuvat, upealta tuntui uudella hyrrällä ajella!

Muistan kun sain fillarin viimeinkin kotiin, istuin tallissa mokoman vieressä ja vain katselin sen upeita yksityiskohtia. Koneistukset ja hitsisaumat ovat kuin taidetta, aivan mahtavaa käsityötä jota arvostan suuresti.

Joustoa tässä härvelissä on 160mm molemmissa päissä, ja runko on tukevaa tekoa.
Ajotaidot tuli tämän kanssa testattua pariin otteeseen, ensin meni kämmenluu ja sitten nilkasta telaluu. Molemmissa keisseissä puukkoa tuli ja raajat kipsissä monta viikkoa. Vaan periksi ei anneta, vielä mä sen kesytän!!!
Jousitusta olen oppinut säätämään niin pehmeäksi kuin mahdollista, ja ajaminen teknisessä maastossa on yhtä juhlaa. Käytän pyörässä tubeless-renkaita, ja tämä osaltaan mahdollistaa matalammat paineet renkaissa ja maksimipidon.
Ainut asia mistä motkotan, on fillarin paino. Olen saanut painoksi 15,5kg mikä on jo kohtalaisen hyvä, tosin vieläkin keveämpi se voisi olla.
Toisaalta paino unohtuu välittömästi silloin kun saan pommittaa sillä reippaasti alamäkeen. Mitä rankemmin pyörää uskaltaa ajaa, sen paremmalta Helius FR tuntuu! IHAN JOKA KERTA!!!

Näillä siis mennään nykyisin ja hyvältä tuntuu. Antaa mennä vaan.


Nicolai Helius FR

Voimansiirto
Takapään detaljit.

Strongest gusset on the market


Takaiskari Fox Van r


Veli Nikolai

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos käynnistä.

Kevätpörriäisten heräämisiä.

Jaahas, jos vaikka kirjoittelis tännekin vaihteeksi. Viime raapustuksen välissä satoi koko talven.  Ei kylläkään lunta vaan silkkaa vettä. ...